Bamford EG1

Hier verwachten we alle bijzonderheden over uw oude motoren allerlei, hun specifieke kenmerken en hun toepassingen.

Moderator: Carl

stompkopfan
Berichten: 203
Lid geworden op: 20 jan 2010, 18:05
Locatie: Brakel

Re: Bamford EG1

Bericht door stompkopfan »

hallo
bedankt carl voor het compliment !
nu is hier het eindresultaat (alee voor 99%)
alles is gemonteerd en getest
eerst had ik wat problemen met de motor die op hol sloeg maar dat was snel opgelost
des tang van de regulateur en het stuk van de carburator waar het in past had ik mee gespoten maar als de motor de even draait begint die warm te worden en zet de erf uit met als gevolg als de motor even wat mee gas moet geven de stang blijf klem zitten en niet terug keerde: gevolg de motor die in toeren omhoog gaat en begint te beven als een gek
het tweede probleempje was de ontsteking: die ging en gaat goed maar er moet toch wat aanslag/roest/vuil op de vice platinees gekomen zijn waardoor hij soms een een luide knal gaf op het verkeerde moment
maar gelukkig heeft mijn vader er wat verstand van heeft hij deze onderdelen er even allemaal uitgehaald gekuist en opnieuw gemonteerd met als gevolg een motor die (tot nu toe goed loopt)
Afbeelding
Afbeelding

samen met deze sachs gaat mijn bamford morgen naar sivry range om te demonstreren een eerste test voor de bamford
Afbeelding

en iets wat niet mocht mankeren was de nieuwe kar
Afbeelding
spijtig genoeg ben ik vergeten een foto te nemen van de motor OP de nieuwe kar :mrgreen: maar ik zal deze volgende week erop plaatsen

wel ben in 2 weken geleden naar hamoir bij durbuy gereden om een pletter te gaan halen zodat mijn motoren iets hebben om aan te drijven
deze is van het merk Saint Hubert en is een belgisch fabricaat
hij heeft nog niet zo lang geleden gewerkt want de wielen blinken nog zoals een spiegel
als er iemand iets meer weet over dit merk mag je me het altijd laten weten
Afbeelding
Afbeelding

mvg jeroen
DEUTZ-Schlepper sind vielseitig verwendbar und durch Luftkühlung ausgezeichnet!
Wer klug ist, wer gut rechnen kann, der schafft sich einen GÜLDNER an!
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: Bamford EG1

Bericht door Carl »

Dat ziet er mij een klassieke pletter uit, zoals je die vroeger vrij veel vond op de boerderijen. Wij hebben er ook ooit een gehad, maar die is in het oud ijzer geraakt toen de paarden niet meer aan de orde waren om het werk te toen.
Pieter Lapeire heeft er ook een tijdlang een gehad om zijn motoren 'bezig het houden'. Hij heeft die uiteindelijk weggedaan, omdat hij een beetje te zwaar was voor zijn geel Kangoetje, en ook te zwaar om in en uit te laden.

Luide knallen komen ook wel eens voor als de carburator teveel benzine afgeeft: een te rijk mengsel ontploft niet en zo komt dan onverbrande benzine in de uitlaatpot, waar de benzine dan meestal wél ontploft omwille van de hete lucht en het vuurwerk in de motor zelf.
(Tussen haakjes en ter info: een normaal brandbaar mengsel van benzine en lucht bevat 14 kg (!) lucht tegen 1 kg benzine. Wanneer minder dan 12 kg lucht (= te rijk mengsel = verzopen) of meer dan 16 kg (te arm mengsel), dan wil dat mengsel niet ontploffen)
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
stompkopfan
Berichten: 203
Lid geworden op: 20 jan 2010, 18:05
Locatie: Brakel

Re: Bamford EG1

Bericht door stompkopfan »

hallo carl
ja ik had dat ook zitten denken van die teveel benzine maar toe ik het inspectieplaatje had verwijderd van de magneto zagen we de vonken aan de buitenkant van de vice platinees dus ik denk wel dat het daar aan lag en dan nog een paar tests gedaan en toen draaide hij goed
hopelijk morgen ook op zijn eerste show
mvg jeroen
DEUTZ-Schlepper sind vielseitig verwendbar und durch Luftkühlung ausgezeichnet!
Wer klug ist, wer gut rechnen kann, der schafft sich einen GÜLDNER an!
guido
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 feb 2009, 16:21

Re: Bamford EG1

Bericht door guido »

Jeroen,

Dit is een mooie restauratie, maar 1.5 pk voor een graanpletter is toch bitter weinig.
Saint Hubert Steenweg op St Truiden 252 Grimde Tienen was een zeer belangrijke constructeur en importeur van landbouwmachines.(gesticht in 1877)
Vooral de SH simplex zaaimachines en de SH schoffelmachines waren bekend.(ik gebruik nog een SH schoffelmachine van meer dan 65 jaar in mijn suikerbieten)
Ze waren importeur van Hanomag trekkers Huard ploegen Heywang mestkarren en nog veel meer
Toen Hanomag stopte met de trekkerproduktie zijn ze overgestapt naar White Oliver en toen die stopten werden ze importeur van Ursus traktoren.
Nu noemt het bedrijf euro garden gespecialiseerd in tuinbouwmachines.
Op uw motor staat S H O ,ik vraag mij af wat die O betekent, de hertekop is het embleem dat staat op alle machines.

mvg guido
stompkopfan
Berichten: 203
Lid geworden op: 20 jan 2010, 18:05
Locatie: Brakel

Re: Bamford EG1

Bericht door stompkopfan »

hallo guido
bedankt voor de nuttige informatie
ik heb een goede vriend die ook verzamelaar is van stationaire motoren en die had een machine om te malen met dezelfde kleur en ook rode rand op de trechter, en nu weken geleden had hij in wallonië(net bij ons de grens over) een hanomag traktor gekocht (hij is verzamelaar van hanomag traktoren ook), een perfekt 400 E en hierop hangen 2 stickers (zwarte) met een hertekop op en saint hubert dus wij hadden al de link gelegt maar nu zijn we het dus zeker.
zou het de zonen zijn (of andere familie) van diegen indertijd of is dit overgenomen door iemand anders?
ja guido ik had dat ook al zitten denken voor mijn bamford, maar ik zit te denken van enkel de bamford gewoon eraan te hangen en niets te pletten maar ik zit nog met een paar foutjes heb ik in sivry gemerkt, de motor draait mooi en heel goed maar na een uur (of iets meer), als je ziet dat het water begint te koken en te dampen ,begint de motor te stijgen in toeren, niet normaal, ipv 700 doet hij er rond de 900 of zelfs 1000 en als ik hem dan een halfuur stilleg en hij wat is afgekoeld en ik doe hem terug starten is er niets aan de hand maar eenmaal weer beginnen te dampen weer hetzelfde.
ze hebben me al gezegt dat als hij op temperatuur komt dat hij iets nodig heeft om de energie kwijt te geraken dus erwat mee werken , marja op die shows hebben we de motoren al mee maar de plaats ontbreekt voor de werktuigen

voor die pletter heb ik ook nog mijn deutz mah 714 van 1937, met zijn 9 pk zal dit wel lukken zeker ;)

mvg jeroen
DEUTZ-Schlepper sind vielseitig verwendbar und durch Luftkühlung ausgezeichnet!
Wer klug ist, wer gut rechnen kann, der schafft sich einen GÜLDNER an!
stompkopfan
Berichten: 203
Lid geworden op: 20 jan 2010, 18:05
Locatie: Brakel

Re: Bamford EG1

Bericht door stompkopfan »

hallo iedereen
dus na een tijdje niets hier gepost te hebben laten ik weer iets van mij horen
dus met de bamford gaat het goed hij start goed draait goed enkel als hij warm staat (na een uur of meer draaien)begint hij witte rook te laten
ik heb dit aan de expert gevraagd (roland deneweth) en hij zegt dat de motor misschien nieuwe zuigerveren nodig heeft maar ik het best laat voor wat het is , hij zei ook misschien dikkere olie proberen
nu ben ik naar nuenen geweest met de bamford en mijn sachs . daar staan er veeel motoren!!!! en zeldzame ook !!
nu nadat we daar nog maar een uur rondliepen kwamen we al bekent volk tegen vanuit België: Pieter Lapeire en nog andere west Vlamingen
nu zaterdag is er officieel niets te doen maar de echte liefhebbers weten wel beter!!! zaterdag wordt alle klaar gezet voor zondag (officieel de eerste dag) maar zaterdagavond is beter bekend bij de liefhebbers als nuenen by night, bij deze worden dan alle motoren weer afgeslingerd en diegene die een generatrice hebben maken bij deze gelegenheid gebruik om alle elektriciteit laten te maken door de stationaire motoren: WAT EEN GEWELDIGE SFEER DAT DAAR HANGT!!!!!!!!!
de motoren van mij en mijn medehobbyist Lieven Van Den Dooren (en ook de bamford op de nieuwe kar :D )
Afbeelding

dus na vele motoren gezien te hebben heb ik me laten verleiden om nog een te kopen !!! :mrgreen: :mrgreen:
terug een deutz maar hierover meer in een volgend topic
mvg jeroen
DEUTZ-Schlepper sind vielseitig verwendbar und durch Luftkühlung ausgezeichnet!
Wer klug ist, wer gut rechnen kann, der schafft sich einen GÜLDNER an!
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: Bamford EG1

Bericht door Carl »

Zou het niet kunnen dat je motor begint te draaien op zelfontsteking wanneer hij op kooktemperatuur komt? Meestal stijgt het toerental dan ook iets, maar het vermogen wordt beduidend minder, omdat zelfontsteking veelal te veel vóór het bovenste dode punt gebeurt. Dat doet de temperatuur inwendig in de verbrandingsruimte ook nog eens extra stijgen.
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
stompkopfan
Berichten: 203
Lid geworden op: 20 jan 2010, 18:05
Locatie: Brakel

Re: Bamford EG1

Bericht door stompkopfan »

hallo carl
hoe moet dit dan opgelost worden het tijdstip van de ontsteking controleren ? of ...
mvg jeroen
DEUTZ-Schlepper sind vielseitig verwendbar und durch Luftkühlung ausgezeichnet!
Wer klug ist, wer gut rechnen kann, der schafft sich einen GÜLDNER an!
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: Bamford EG1

Bericht door Carl »

Zelfontbranding - het woord zegt het een beetje zelf - heb je niet in de hand, toch niet direct. De benzine ontsteekt vanzelf vóór de bougie de vonk geeft, en meestal is dat door (lokale) extra warmte, en dat kan een beetje van alles zijn.
Zo kan het zijn dat je bougie niet van het juiste type is, en dat de elektroden ervan beginnen te gloeien en zo het mengsel in brand steken vóór de vonk eraan komt. Het zou in dat geval ook kunnen dat je ontsteking te laat staat, en je verbranding nooit op het juiste ogenblik komt, en vandaar extra warmte creëert in de verbrandingskamer die je moeilijk kan afvoeren. Probeer misschien met wat meer voorontsteking (10 - 12° of meer), maar let dan wel extra op bij het in gang draaien van de motor; het gevaar op terugslag van het vliegwiel neemt duidelijk toe, en dat kan zeer gevaarlijk zijn voor de pollekes...
Een lapmiddel is om geregeld wat warm water weg te laten lopen en wat koud water bij te vullen in de motor, zodat het onder de kooktemperatuur blijft.
Een ruwe binnenwand van de verbrandingsruimte kan ook een oorzaak zijn, maar daar twijfel ik wel heel sterk aan; ik vermoed niet dat je motor ooit opgefokt werd. Mensen die die oude luchtgekoelde VW-motoren uit de Kevers opfokten weten daar alles van. Ze dreven meestal de compressie op door een iets langere cilinders in te bouwen, maar de motor ging vervolgens zeer vlug aan het pingelen omwille van de onruwheden in de binnenwand van de cilinderkop. Die weliswaar zeer kleine uitsteeksels (ruwe gietwerk) begonnen te gloeien, en ontstaken op die manier vanzelf het mengsel voortijdig. Ze waren dus verplicht om de verbrandingsruimte (binnenkant culasse) zéér fijn te polieren om van dit euvel af te geraken, + om eventueel voor extra luchtkoeling te zorgen. Zelfs het laatste gedeelte van de inlaatcollector moest gepolierd worden, want wie het uiterste uit de kan wilde kreeg zelfs dáár al last van zelfontbranding, en een inlaatcollector kan daar moeilijk tegen. Het begint met wat terugslag in de carburator, maar al spoedig vliegen de vonken uit de carburator en/of ontploft de collector.
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
stompkopfan
Berichten: 203
Lid geworden op: 20 jan 2010, 18:05
Locatie: Brakel

Re: Bamford EG1

Bericht door stompkopfan »

hier nog een snelle update van de bamford
ondertussen is het opholslaan al wat verbetert met dat op hol slaan maar nu zie ik waar het probleem denk ik vandaan komt
tussen cilinderkop en chemise komt er aan de buitenkant een drupje olie door en daardoor denk ik dat de culasse niet genoeg aangespannen staat waardoor als de motor warmt wordt de olie in de verbrandingskamer komt
dus zal ik de culasse een moeten aanspannen
iemand idee hoeveel want in de handleiding van bamford staat alle bouten gelijk en even vast aanspannen, het stak daar niet zou nauw in de jaren 40 :lol:
nog een foto van in bonne esperance:
Afbeelding

mvg jeroen
DEUTZ-Schlepper sind vielseitig verwendbar und durch Luftkühlung ausgezeichnet!
Wer klug ist, wer gut rechnen kann, der schafft sich einen GÜLDNER an!
Plaats reactie