Güldner G40S

Wilt u uw passie voor oude tractoren en de restauratie ervan met ons delen, plaats dan hier uw verhaal en uw foto's voor eenieders plezier. Vertel ons alles over uw nieuwste aanwinsten of verkondig in geuren en kleuren je restauratieverslag.

Moderator: Carl

Deutz
Berichten: 241
Lid geworden op: 23 jun 2009, 08:46
Locatie: Langemark-Poelkapelle

Re: Güldner G40S

Bericht door Deutz »

Hier enkele technische gegvens van de Güldner G40S

motortype: 3L79
Syteem: viertakt
Methode: wervelkamer in de kop
Boring/slag: 100/100
compressie: 1:19
totale inhoud: 2,36liter
inhoud enkele cilinder: 0,786liter
volgorde van inspuiting: 1-3-2
Kleinste ruimte tussen bovenkant
zuiger en onderkant cylinderkop: 1-1,15
inspuitmoment: 21-23° voor bovenste dode punt
toerental: 2200
Vermogen: 36 PK
kleppentijden -inlaat opent: 20°voor bovenste dode punt
-inlaat sluit : 45° na onderste dode punt
-uitlaat opent: 50° voor onderste dode punt
-uitlaat sluit : 15° na bovenste dode punt
klepspeling bij koude motor: inlaat 0,3
uitlaat 0,3
verstuiver insteldruk: 150atm.
Inspuithoelveelheid bij max vermogen: naar vermogen afgesteld, regelend met draaimoment, extra inspuiting zelfregelend
olievulling (1ste maal): 11liter
vernieuwing filters: na 200 bedrijfsuren
soort olie: 's zomers HD20
's winters HD 10
Max koppel: 12,9 mkg bij 1600tr
zuigersnelheid: 7,33m/sec bij 2200 tr
Diameter hoofdlagertappen: 70mm
Diameter drijfstanglagertappen: 62mm
vermogen per liter inhoud: 15,3pk per liter
toelaatbaar te slijpen ondermaat: -2mm
Axiaalspeling van de krukas in de hoofdlager: 0,1-0,15 mm
Axiaalspeling van de drijfstanglagers: 0,35-0,45mm

Smering: tandwielpomp
oliedruk: door overdrukklep
oliedrukcontrole: groen lampje
oliefilter: microfilter
olieverbruik: 2gr/pk/uur

Maten en gewichten:
spoorbreedte voor : 1270-1426mm
achter: 1250-1500
wielbasis: 1954mm
breedte: 1572 mm
lengte: 3257mm
hoogte: 1485 op banden R28
bodemvrijheid: 390mm
hoogte voorste trekhaak: 500mm
hoogte achterste trekhaak: 730mm
toespoor: 4mm
gewicht: 2025kg op 11x28
verzwaringsgewichten achter: 300kg
leegewicht: 2100kg
hefvermogen aan de werktuigbalk: 1000kg
hefinrichting Güldner-Bosch met regelhydrauliek frontlader en maaibalk
koppeling: Fichtel en Sachs dubbelwerkend

OPGELET: bij het monteren van de verstuivers mag men enkel kunstof afdichtingen gebruiken en geen koperen!

Naar het schijnt was Güldner een van de duurste trekkers op de markt, of dit waar is weet ik niet , eventuele opmerkingen of ervaringen met deze trekkers zijn altijd welkom, hier in de streek heb ik maar weet van 2 rode Güldners, naar volgens ik gehoord heb was er in vroegere tijden een verdeler in Gistel. Als het wat mee zit heb ik de Güldner mee naar Heule (tis ook ne rode :lol: )

groeten,
Wesley
Duits, Degelijk, Deutz
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Güldner G40S

Bericht door Tim »

Hallo Wesley,

Hoe snel loopt dat nu zo'n G40S (of heb ik het over het hoofd gezien in je technische gegevens?)
Ik heb wel nog gehoord dat dat erg snelle tractoren waren, wat mooi meegenomen is natuurlijk.
En het koppel, de goeie 12.5mkg :D volgens het boekje haalt mijn man 7.5mkg bij 1400tr, wat ook al mooi
is voor zo'n 18 pk ding...
hoe loopt het met de revisie van je motor?

Groeten, Tim
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
guido
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 feb 2009, 16:21

Re: Güldner G40S

Bericht door guido »

Hallo Wessley

IK heb de fotos van uwe Guldner nog eens bekeken,zijn dat de originele wielen? Ik denk dat de voorwielen van een David Brown D30 of cropmaster zijn,en zulke achterwielen zie je op sommige engelse traktoren.
Dat waren moderne traktoren voor die tijd,Is de versnellingsbak en achterbrug van ZF?
Ik heb folders liggen van de G15,G25,G45 de hoofdverdeler voor Belgie was Max Buyck van Anzegem.
Vroeger heb ik veel ha gemaaid met een Morl maaibalk op het driepunt,met een zijdelingse heb ik geen ervaring.

mvg Guido
Deutz
Berichten: 241
Lid geworden op: 23 jun 2009, 08:46
Locatie: Langemark-Poelkapelle

Re: Güldner G40S

Bericht door Deutz »

Hallo,

De tractor zou 36 of 38km/h halen, ik ben nog aan het wachten op de motoronderdelen. De achterwielen komen van een Fordson New Major en van de voorwielen weet ik het niet. De versnellingsbak is er eentje van ZP (Zahnradfabrik Passau) en heeft 4 versnellingen in 2groepen + 4achteruit, de achterbruggen zouden ook dezelfde zijn zoals de G65 en G75. Ik gehoord dat men in enkele Güldners een Mercedes motor plaatste maar ik ben nog geen zulke tegen gekomen. Eens de motor hersteld is zal het rap gaan daar er anders niks aan is. Was Max Buyck ook niet de invoerder van Dutra en verdeler van Belarus en Lipetsk ?

groeten,

Wesley
Duits, Degelijk, Deutz
guido
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 feb 2009, 16:21

Re: Güldner G40S

Bericht door guido »

Hallo,

Max Buyck was invoerder van veel merken en had veel verdelers over gans het land.Vooral Vierzon en Porsche Algaier maakten het bedrijf groot,de import van Same kwam er ook bij, en begin jaren 60 de bielarus traktoren en russiche maaidorsers, en later Dutra traktoren.Als Porsche de produktie stopte zat hij met een
probleem, hij had een klienteel die alleen duitse traktoren wilde(vooral oostkantons en ardennen),dan nam hij er Guldner bij, in 1969 terug het zelfde probleem als Guldner stopte,dan werd hij invoerder van Hermann Lanz en Schlueter.In de jaren 60 verloor hij de import van Same en die werd dan vervangen door een andere Italiaan CARRARO die toen nog gewone traktoren maakte.
Melotte Gembloux werd toen de nieuwe Same invoerder,zij verloren de import van Fendt.Hilaire Vanderhaeghe werd toen de nieuwe Fendt invoerder,hij was importeur van Fahr en die hadden ook de pruduktie gestopt.In de jaren 80 ging Max Buyck falliet.
Wesseley kan je nog nieuwe zuigers krijgen van Guldner?De Fahr D177 had een Mercedes 180D motor, dat was eind jaren 50 toen was er een samenwerking met Guldner,bepaalde modellen waren de zelfde behalve de motorkap.Zijn er nog taktorfabrikanten dieZP versnellingsbakken gebruiken of gebruikt hebben?

mvg Guido
Deutz
Berichten: 241
Lid geworden op: 23 jun 2009, 08:46
Locatie: Langemark-Poelkapelle

Re: Güldner G40S

Bericht door Deutz »

Halo,

Ik ben in blijde verwachting van de zuigers, ik heb ze gevraagd aan iemand en ze kunnen ieder moment arriveren. Ik heb eens in mijn "bijbel" gekeken en Fahr heeft inderdaad samen gewerkt met Güldner en hebben volgende modellen samen gebouwd:
Fahr D177- Güldner A4M/MS Toledo met Daimler-Benz motor type OM 636 VI-E
Fahr D131W en D131L- Güldner A2D en A2L (had men al voor 8055 DM)
Fahr D88 -Güldner A2 KN Spessart
Fahr D133N- Güldner A3 KT Burgund
IK denk dat Deutz ook dergelijke versnellingsbakken gebruikte maar dan onder de naam ZF.
Van de Güldner G40 heb je verschillende modellen:
G40 Toledo, werd later gewoon G40 (326 stuks gebouwd)
G40A: Allrad ook verkrijbaar met snelgang (1147 stuks gebouwd)
G40S: met snelgang
G40W: smalspoor, spoorbreedte slechts 1106mm ipv 1572mm bij de standaardversie, was ook met snelgang verkrijgbaar, hydrauliek met 150bar druk en kan 1490kg heffen, er zouden er maar 310 stuks gemaakt zijn.


groeten,
Wesley
Duits, Degelijk, Deutz
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Güldner G40S

Bericht door Allis-Chalmerske »

onze deutz 9005 heeft ook een ZP achterbrug. overal staat er ZF in gegoten, maar op het typeplaatje staat Zahnradfabrik Passau.
Had ZF niet 2 fabrieken? 1 in friedrichshaffen en 1 in Passau?
Allis-Chalmers FD3 '63
Deutz
Berichten: 241
Lid geworden op: 23 jun 2009, 08:46
Locatie: Langemark-Poelkapelle

Re: Güldner G40S

Bericht door Deutz »

dat zou goed kunnen, er zijn in ieder geval veel gelijkenissen met de boiten en de achterbruggen van de rode Güldners en Deutz 05 serie, ik dat het grootste verschil hem zit bij het bedienen van de versnellingen, bij Güldner is dit aan het stuur.
Duits, Degelijk, Deutz
guido
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 feb 2009, 16:21

Re: Güldner G40S

Bericht door guido »

gevonden op Google:ZP is een onderdeel van ZF die zich vooral richt op bouw en landbouwmachines,vandaag zijn er 120 produktieentiteiten in 25 landen,
Deutz
Berichten: 241
Lid geworden op: 23 jun 2009, 08:46
Locatie: Langemark-Poelkapelle

Re: Güldner G40S

Bericht door Deutz »

Hallo,

Bedankt voor de info, het is blijkbaar geen kleine leverancier meer.
Duits, Degelijk, Deutz
Plaats reactie