Carrosserie-perikels.

Vertel hier alles over wat u bezig houdt in uw atelier. Hebt u vragen, stel ze gerust. Hebt u specifieke oplossingen, dan kunt u ze hier aan anderen bekend maken.

Moderator: Carl

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Carrosserie-perikels.

Bericht door Carl »

Ik ben helemaal geen carrossier, en daarom vraag ik hier jullie advies.

Ik ben namelijk bezig mijn B-450 op te zetten (tegen de Veteran Tractor Show van 14-15 augustus in Heule). Ik heb die trekker al een 3-tal jaar, en het enige wat er feitelijk nog moet aan gebeuren is hem in een nieuw kleurtje zetten.

Afbeelding
Let niet al te veel op de rommel, want een trekker in mijn kleine garage, een hoop onderdelen die eraf zijn gevezen + nog een hoop gedemonteerde stukken van mijn pikbinder die liggen te wachten tot ze kunnen gespoten worden, dat is een beetje veel...

Nu heb ik 2 spatborden die feitelijk in heel goede staat zijn, maar die zeer plaatselijk nogal zwaar aangetast zijn door roestkanker, en mijn vraag is hoe pak ik dit best aan.

Afbeelding

Afbeelding

Snij ik daar een 'rechthoekje' errond uit, en las ik daar dan een nieuw stukje plaat in?
Een half-automaat met draad van 1 mm, die ik zou mogen gebruiken, zal die te zwaar zijn? Zo ja, welke draad best gebruiken (0.8 mm of kleiner) ?
Waar vind ik een beetje plaat van die dikte?
Zou het lukken en goed zijn als ik die gaten gewoon dicht poliëster en dan uitwrijf? Indien ja, wat product gebruiken, en hoe pak je dit aan?
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Carrosserie-perikels.

Bericht door Tim »

Ik had hier en daar ook zulke gaten, en daar hebben we een soort rechthoek uitgeslepen,
en daarna een nieuw stuk plaat ingelast met de halfautomaat. Best gebruik je gewone
verzinkte carroserieplaat, kan je wel krijgen bij de ijzerhandel ofzo, of bij een carroserier? Naar het schijnt
(heb ik zelf niet gedaan) geeft een sjalumo ook zeer mooi resultaat om zulke dingen te doen.
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Deutz
Berichten: 241
Lid geworden op: 23 jun 2009, 08:46
Locatie: Langemark-Poelkapelle

Re: Carrosserie-perikels.

Bericht door Deutz »

ik heb mijn onderdelen eerst laten zandstralen, de verborgen roestplekken komen dan zo te voorschijn en je hebt direct een propere basis om te beginnen, met een halfautomaat kan je al een mooi resultaat krijgen, met gassmeltlassen of TIG heb je wel het mooiste resultaat.

mvg,
Wesley
Duits, Degelijk, Deutz
guido
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 feb 2009, 16:21

Re: Carrosserie-perikels.

Bericht door guido »

sableren metaliseren en dan polyester, zou dat ook een optie zijn????
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: Carrosserie-perikels.

Bericht door Carl »

Ik heb gedaan zoals ik min of meer beschreven heb.
De kankerplek uitgescheven met afgeschuinde hoeken, en dan een iets dikkere plaat erin gelast. Het was met draad van 1,2 mm (ik dacht dat het 1 mm was), en dat is feitelijk te zwaar.

Afbeelding

Niet slecht hé, voor een beginnende amateur carrosier (die wel een beetje kan lassen), al zeg ik het zelf.
==> PS: Als het toch niet goed is, moet je het ook zeggen. Een mens is nooit te oud om te leren !!!
Het is gelast vanaf de achterkant, de binnenkant dus van de garde-boue, en met een dikke plaat steeds ertegen gedrukt langs deze kant, om de las en de garde-boue plaat direct snel af te koelen. Zoniet zat ik steeds onmiddellijk erdoor.

Nu nog een beetje poliesteren zeker, en dan uitwrijven. (Ook nog nooit gedaan).
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
Deutz
Berichten: 241
Lid geworden op: 23 jun 2009, 08:46
Locatie: Langemark-Poelkapelle

Re: Carrosserie-perikels.

Bericht door Deutz »

met wat endwie, nat schuren en veel geduld zal het resultaat zeker gezien mogen worden.
Duits, Degelijk, Deutz
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Carrosserie-perikels.

Bericht door Tim »

Da ziet er helemaal nie slecht uit moe ik zeggen!
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Gebruikersavatar
the_misterFENDT
Berichten: 155
Lid geworden op: 30 jan 2009, 21:00
Locatie: hulste

Re: Carrosserie-perikels.

Bericht door the_misterFENDT »

je hebt een zeer mooi resultaat!
Laatst gewijzigd door the_misterFENDT op 06 aug 2010, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding/Een echte vent rijdt met een fendt
Met een fendt altijd content!!!
Wer Fendt fährt, führt!!!!!
Noting rides like a Fendt.
bautz
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 aug 2010, 19:16

Re: Carrosserie-perikels.

Bericht door bautz »

beste carl,
eerst en vooral: proficiat met je lasproject, hoever sta je nu met de vleugels?
weet je, met een "challumeau" (autogeen lastoestel haal je wel het beste resultaat, gesteld dat je het zonder toegevoegd staal last; dan kan je met hamer en tas (stalen blok) het herstelde gebied in de juiste vorm slaan en hoef je nog nauwelijks te plamuren.
maja, zo'n machien is voor de doehetzelver niet betaalbaar. Maar kheb net een minichallumeau aangekocht; khou jullie op de hoogte!
tot later!
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: Carrosserie-perikels.

Bericht door Carl »

Ja Bautz,
Vooreerst, welkom om het forum.

De vleugels zijn inderdaad klaar, de hele tractor is trouwens klaar, want het moest wel, tegen de Veteran Tractor Show van 14 & 15 augustus. Die staat namelijk in het teken van International Harvester.

Bedankt ook voor je tips, maar een chalumau heb ik niet, en ik kan er trouwens ook niet mee werken. Iets kapot branden, dat kan ik :roll: , maar treffelijk lassen en zo, dat heb ik nog nooit gedaan ermee. Ik kan alleen een beetje overweg met een electrische laspost, electrode en half-automaat.
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
Plaats reactie