Massey Ferguson 205

Wilt u uw passie voor oude tractoren en de restauratie ervan met ons delen, plaats dan hier uw verhaal en uw foto's voor eenieders plezier. Vertel ons alles over uw nieuwste aanwinsten of verkondig in geuren en kleuren je restauratieverslag.

Moderator: Carl

Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Massey Ferguson 205

Bericht door Allis-Chalmerske »

De motor is inmiddels terug in mekaar gezet, dus heb ik me maar eens bezig gehouden met de versnellingsbak. Zoals ik al zei gaat het hier niet om een gewone hangeschakelde bak, maar om een semi-automaat met vooruit-achteruit. Op de motor zit dus ook geen drukgroep. In de plaats hiervan zit er een vliegwiel dat maar de helft is van een 'gewoon' vliegwiel van een Perkins 3 cilinder. Hieraanvast zit een vloeistofkoppeling. Op die vloeistofkoppeling zitten 2 gaten met een verschillende diameter zoals dat ook bij een normale dubbele koppeling is. Er dient echter maar 1 as voor de aandrijving, de andere drijft een oliepompje aan dat de versnellingsbakolie rondpomp(deze oliedruk dient o.a. voor de bediening van de vooruit-achteruit). Toen ik de motor van de versnellingsbak heb gescheiden liep alle olie uit de vloeistofkoppeling, en er was nergens een aftapstop of iets dergelijks te vinden op het huis van deze koppeling. Jah, hoe vul je zoiets dan in godsnaam bij? Ik denk dat ik het nu gevonden heb: tussen de 2 assen (1 van de pomp en 1 voor de aandrijving) kan de olie in de vloeistofkoppeling lopen(of deze word erin gepomp). Hierdoor zou dan de vloeistofkoppeling met de versnellingsbakolie werken. Normaal gezien zit hier ATF-olie in, maar volgens mij heeft er iemand ooit gewone olie in gedaan waardoor de lamellenkoppeling (deze zit in de bak en zorgt ervoor dat er een as in de bak stopt met draaien zodat je kan schakelen) is gaan "plekken". Ik heb het lamellenpakket eruit liggen en alle ringen hebben nog genoeg groeven erin, dus deze kunnen zeker nog dienen. Ze plekken nogal aan mekaar, dus mijn vermoeden klopte. Ik denk alle schijfjes eens zuiver te maken en dan zou het moeten gaan.
Bijlagen
Dit is het rijpedaal, hiermee bedien je de versnellingsbak en kies je voor vooruit of achteruit te gaan
Dit is het rijpedaal, hiermee bedien je de versnellingsbak en kies je voor vooruit of achteruit te gaan
versnellingsbakonderdelenAfb0332.jpg
versnellingsbakonderdelenAfb0333.jpg
Allis-Chalmers FD3 '63
simar
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:57

Re: Massey Ferguson 205

Bericht door simar »

Hallo Allis Chalmerke :

Dit is een voor mij, onbekend terrein.
Opletten dat ge dit nog ordentelijk gemonteerd krijgt!!

Etienne.
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Massey Ferguson 205

Bericht door Allis-Chalmerske »

De versnellingsbak staat weer terug in mekaar. Het opbouwen ging zelfs veel beter dan ik had gedacht. En zoals ik al dacht: overal zat er 'te dikke' olie (gewone i.p.v. ATF olie) tussen de schijven waardoor alle schijven aan elkaar plakten. Het heeft mij drie volledige dagen werk gekost, nu maar hopen dat het resultaat goed is. Ik heb alles eens van dichtbij kunnen bestuderen hoe dat het allemaal werkt:

Op de ingaande as (price-as)van de bak zitten 2 lamellenpaketten. De één draait in de tegenrichting van de ander, hiervoor zorgen de assen die je foto ziet(met wit aangeduid). Het oliepompje hangt vast aan een stuurventiel (dit ventiel wordt bediend door het voetpedaal). In de ingaande as v/d bak zitten allemaal oliekanalen die zijn afgescheiden van mekaar met segmentjes. Wil je bv. vooruit rijden, dan bedien je met de voet het pedaal dat op zijn beurt het stuurventiel bedient. Het stuurventiel laat nu de oliepomp olie in één bepaald kanaal van de price-as pompen. dit kanaal komt uit in één lamellenpakket, waardoor de lamellen komen vast zitten door de olie. wil je achteruit rijden, dan pomp je olie in het andere lamellenpakket. doordat deze in de tegengestelde richting draait rij je dus achteruit. Als je je voet van het pedaal haalt, stop je met olie naar de lamellen te pompen en beginnen ze terug vrij te lopen.
Dit gebeurde eerst niet bij mij omdat er overal dikke olie tussen zat die niet meer tussen de lamellen uit kon waardoor de uitgaande as bleef meedraaien en dan kun je hem niet in versnelling krijgen.

deze versnellingsbak is echt slim opgebouwd als je het allemaal zo ziet en was voor begin jaren '60 zijn tijd zeker ver vooruit ;)
Bijlagen
Afb0334 bewerkt.jpg
Allis-Chalmers FD3 '63
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Massey Ferguson 205

Bericht door Allis-Chalmerske »

Ik heb nog een foto gevonden waarop de MF nog vollop in gebruik was. Hier staat staat er de achterbrug nog aan van een 35 en lag er een 200liter vat gevuld met water op als contragewicht. De frontlader gaat hoog voor zo'n klein tractortje (ik meende van meer dan 3 meter). Toen we er nog hooi mee laadden, konden we de wagen dan ook mooi hoog vol krijgen.
73644-306-fendt.jpg


Het is de laatste tijd wel heel erg rustig op het forum. Is iedereen al aan z'n winterslaapbegonnen :D ? Of allemaal veel te druk bezig met restaureren :D ?
Allis-Chalmers FD3 '63
stompkopfan
Berichten: 203
Lid geworden op: 20 jan 2010, 18:05
Locatie: Brakel

Re: Massey Ferguson 205

Bericht door stompkopfan »

misschien zijn ze de oldtimers beu :?: of zijn ze te druk om OPNIEUW :lol: een oldtimer aan te kopen
mvg jeroen
DEUTZ-Schlepper sind vielseitig verwendbar und durch Luftkühlung ausgezeichnet!
Wer klug ist, wer gut rechnen kann, der schafft sich einen GÜLDNER an!
simar
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:57

Re: Massey Ferguson 205

Bericht door simar »

Hallo ;

De laatste tijd was ik aan het schilderen; maar ik heb deze werkzaamheden moeten
stopzetten wegens te koud.
Ik ben nu bezig met een meer originele uitlaatbuis + pot na te maken; Ik had er al
een gemaakt maar deze was niet zo origineel (gezondigd tegen mijn eigen stelregel :
Eerst nadenken ; dan uitvoeren!!!!)

Etienne.
Deutz
Berichten: 241
Lid geworden op: 23 jun 2009, 08:46
Locatie: Langemark-Poelkapelle

Re: Massey Ferguson 205

Bericht door Deutz »

Hallo,

Ik heb mijn demarreur binnen gedaan om er een zwaarder anker te laten insteken, word terug verwacht rond 15 november en met wat geluk draait hij dan en kan hij getest worden bij het boomslepen, ik mag er een stuk of 20 afdoen en over een veld slepen, t'word speeltijd.
Van de Vierzon ben ik begonnen met een lijstje te maken met wat er ontbreekt of vervangen moet worden en jullie zouden het niet denken maar het kan mooi op 1blad :lol:

mvg,
Wesley
Duits, Degelijk, Deutz
stompkopfan
Berichten: 203
Lid geworden op: 20 jan 2010, 18:05
Locatie: Brakel

Re: Massey Ferguson 205

Bericht door stompkopfan »

als iemand nog wisselstukken nodig heeft
1 plaats deze zondag te wortel
de ruilbeurs die georganiseerd wordt door hmck ravels
ik ga toch om wat koopjes te zoeken
mvg jeroen
DEUTZ-Schlepper sind vielseitig verwendbar und durch Luftkühlung ausgezeichnet!
Wer klug ist, wer gut rechnen kann, der schafft sich einen GÜLDNER an!
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Massey Ferguson 205

Bericht door Tim »

Ja soms kan het hier wel erg stil zijn, dan zeg ik ook niet veel.
Ik ben druk bezig mn zetor blok uit elkaar aan het halen (het blok is al uit de tractor)
Kzal dan eens wat fotos posten ervan.
En ik ben bezig aan mn (nog 1 erbij) 'nieuwe' auto.
Werk genoeg dus, voor een paar maanden ver :D

Tim
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Massey Ferguson 205

Bericht door Allis-Chalmerske »

Ah zo, dat verklaart veel :)

Ik kan momenteel niet verder aan m'n MF, ik wacht nog op een dichting voor de oliepomp van de versnellingsbak. Deze moet erin voordat de motor weer met de versnellingsbak kan verbonden worden.

@Tim: uit nieuwsgierigheid :?: wat voor een auto :?:
(wij hebben nu een Fiat 600 uit elkaar liggen voor restauratie)
Allis-Chalmers FD3 '63
Plaats reactie