Re: Joint de culasse maken
Geplaatst: 07 jan 2011, 22:28
Ik zou ook eerder in die richting denken, en anders aan zuigerringen die nog niet gerodeerd zijn t.o.v. zuiger en cilindervoering. Het is ook van groot belang dat een motor onder belasting wordt gerodeerd, en dat doe je niet door ermee langs de weg te rijden. Rodage is volgens mij 80% belasting op 80% van de toeren, alhoewel je daar best wel wat variatie in brengt, en je moet dat vrijwel onmiddellijk doen na de revisie.
100 uur 'wandelen' en 'zachtjes behandelen' is een luiaard kweken die, eenmaal dan toch gebruikt waarvoor hij gemaakt is, olie gaat zuipen. Eigenlijk zou je een gereviseerde motor onmiddellijk voor 10 uur op een testbank moeten zetten, en binnen het half uur op het gemiddeld regime van het hoger vermelde 80-80% regime moeten laten werken. Vervolgens speel je met de beide parameters toeren en koppel voordurend 15% op en neer. Ik heb dit geleerd van vader en zoon Demarez uit Pittem, die al heel hun leven in Deutz-motoren zitten.
De luchtgekoelde Deutz-motoren, zeker de industriele motoren, waren daar zéér gevoelig aan. Indien hij binnen het jaar na constructie geen 500 uren bereikte en hij daarbij niet serieus tegen hun voeten hadden gekregen, dan zopen ze voor de rest van hun leven olie, en veelal geen klein beetje. Deutz had echter wel een zéér hoge norm voor garantie: een 6-cilinder motor moest minstens 7 liter olie verbruiken per 1000 liter mazout. Je moet weten dat zo'n zelrijdende aardappelrooier al vlug 25 en meer liter per uur erdoor draait; na 10 uur (een dagje) is dit 250 liter, maar ook 2 liter olie, ttz, méér als het verschil tussen het maximum en minimum peil van de olie. Met andere woorden, met zo'n motor kun je als loonwerker niet in vertrouwen werken. De afkeurnorm van Deutz lag hier dus duidelijk véél te hoog.
Kenmerkend voor een slecht gerodeerde motor is ook dat zijn verbruik onregelmatig is: de ene dag 3 liter, en de ander bijvoorbeeld maar 1. Bij Deutz zat het probleem vooral in de chemisen, die soms plekken hadden die dermate hard werden dat ze daar plaatselijk niet konden roderen (= niet wilden verslijten), zodat op den duur de chemise voor een paar hondersten niet meer "rond" was. Oplossing: chemisen uithonen tot ze opnieuw rond waren en de harde plekken eruit + nieuwe zuigerveren + opnieuw minstens 100 uur labeur vóór de winterstop. Het resultaat was toen telkens weer een bovenste beste motor voor de rest van zijn termijn.
100 uur 'wandelen' en 'zachtjes behandelen' is een luiaard kweken die, eenmaal dan toch gebruikt waarvoor hij gemaakt is, olie gaat zuipen. Eigenlijk zou je een gereviseerde motor onmiddellijk voor 10 uur op een testbank moeten zetten, en binnen het half uur op het gemiddeld regime van het hoger vermelde 80-80% regime moeten laten werken. Vervolgens speel je met de beide parameters toeren en koppel voordurend 15% op en neer. Ik heb dit geleerd van vader en zoon Demarez uit Pittem, die al heel hun leven in Deutz-motoren zitten.
De luchtgekoelde Deutz-motoren, zeker de industriele motoren, waren daar zéér gevoelig aan. Indien hij binnen het jaar na constructie geen 500 uren bereikte en hij daarbij niet serieus tegen hun voeten hadden gekregen, dan zopen ze voor de rest van hun leven olie, en veelal geen klein beetje. Deutz had echter wel een zéér hoge norm voor garantie: een 6-cilinder motor moest minstens 7 liter olie verbruiken per 1000 liter mazout. Je moet weten dat zo'n zelrijdende aardappelrooier al vlug 25 en meer liter per uur erdoor draait; na 10 uur (een dagje) is dit 250 liter, maar ook 2 liter olie, ttz, méér als het verschil tussen het maximum en minimum peil van de olie. Met andere woorden, met zo'n motor kun je als loonwerker niet in vertrouwen werken. De afkeurnorm van Deutz lag hier dus duidelijk véél te hoog.
Kenmerkend voor een slecht gerodeerde motor is ook dat zijn verbruik onregelmatig is: de ene dag 3 liter, en de ander bijvoorbeeld maar 1. Bij Deutz zat het probleem vooral in de chemisen, die soms plekken hadden die dermate hard werden dat ze daar plaatselijk niet konden roderen (= niet wilden verslijten), zodat op den duur de chemise voor een paar hondersten niet meer "rond" was. Oplossing: chemisen uithonen tot ze opnieuw rond waren en de harde plekken eruit + nieuwe zuigerveren + opnieuw minstens 100 uur labeur vóór de winterstop. Het resultaat was toen telkens weer een bovenste beste motor voor de rest van zijn termijn.