als dat al grote wielen zijn voor 27pk..
mijn MAN heeft ook 6.50-20 vooraan, en 4wd! en die heeft maar 18pk
Welke achterwielen zaten erop origineel, 12.4-28?
voorwielremmen lijkt mij nog een interessant project op zo'n oldtimer, is dat
niks leuks om eens te bouwen als je je verveelt?
Hanomag R430
Moderator: Carl
Re: Hanomag R430
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
- Allis-Chalmerske
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09
Re: Hanomag R430
Origineel zat er inderdaad 12.4-28 op, maar dan hangt die helemaal achterover en dan loopt die ook maar hooguit 20km/u. Dus als ik grotere achterwielen heb staat hij mooi horizontaal en loopt die nog wat harder op de weg. Kleine versnellingen zijn geen probleem want er zit een kruipbak op.
Om voorwielremmen te bouwen kun je wel ergens trommels of schijven van een oude auto gebruiken met hydraulische bekrachtiging. Bij mij is het probleem dat ik het meestal te druk heb om me te vervelen Ik heb anders nog wel een hoop (goede ) ideeën, maar tijd is meestal een probleem. Wij hebben nog een stuk MF liggen zonder motor, daar de motor in van een ford sierra inbouwen die we eens ooit hebben afgebroken, dan loopt die ook hard en dan vierwielberemming en al daarop zetten, zo gewoon voor de lol zou ik al zo'n ding bouwen het zou wel veel bekijks hebben denk ik
Om voorwielremmen te bouwen kun je wel ergens trommels of schijven van een oude auto gebruiken met hydraulische bekrachtiging. Bij mij is het probleem dat ik het meestal te druk heb om me te vervelen Ik heb anders nog wel een hoop (goede ) ideeën, maar tijd is meestal een probleem. Wij hebben nog een stuk MF liggen zonder motor, daar de motor in van een ford sierra inbouwen die we eens ooit hebben afgebroken, dan loopt die ook hard en dan vierwielberemming en al daarop zetten, zo gewoon voor de lol zou ik al zo'n ding bouwen het zou wel veel bekijks hebben denk ik
Allis-Chalmers FD3 '63
Re: Hanomag R430
Dag Laurens,
Het is het veiligst als de aanhangwagen ook geremd is, er bestaan daar verschillende manieren voor: de Russische manier is dat je de trekker van de rem (een trekker zoals een handrem van een kar) gewoon naast je zet, als je remt moet je ook aan de hendel trekken of je kan doen zoals de meeste oostblok tractoren: luchtremmen maar dat is meer iets voor Tim .
Voor motoronderdelen kan je veel voor Hanomag vinden bij Granit.
groeten,
Wesley
Het is het veiligst als de aanhangwagen ook geremd is, er bestaan daar verschillende manieren voor: de Russische manier is dat je de trekker van de rem (een trekker zoals een handrem van een kar) gewoon naast je zet, als je remt moet je ook aan de hendel trekken of je kan doen zoals de meeste oostblok tractoren: luchtremmen maar dat is meer iets voor Tim .
Voor motoronderdelen kan je veel voor Hanomag vinden bij Granit.
groeten,
Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
- Allis-Chalmerske
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09
Re: Hanomag R430
Dat systeem met een rem die je zelf moet optrekken ken ik, ik weet nog iemand die dat heeft op een oude mesttank. Er zijn er ook die gewoon met een hydrauliek ventiel remmen i.p.v met een echt rem ventiel op olie, dan moet je wel iedere keer met je hand die hendel bedienen.
Voor Hanomag onderdelen ga ik eens informeren bij Janssen in Duiven (NL) hier is iemand bij mij in de buurt die daar alles heeft gehaald voor zijn hanomag brillant 701. Daar zijn de onderdelen een naar het schijnt een stuk goedkoper dan bij Granit en van betere kwaliteit. We zullen wel zien. IK ga eerst maar eens een lijst maken met alle onderdelen die nodig zijn.
Groeten,
Laurens
Voor Hanomag onderdelen ga ik eens informeren bij Janssen in Duiven (NL) hier is iemand bij mij in de buurt die daar alles heeft gehaald voor zijn hanomag brillant 701. Daar zijn de onderdelen een naar het schijnt een stuk goedkoper dan bij Granit en van betere kwaliteit. We zullen wel zien. IK ga eerst maar eens een lijst maken met alle onderdelen die nodig zijn.
Groeten,
Laurens
Allis-Chalmers FD3 '63