roken D4006

Vertel hier alles over wat u bezig houdt in uw atelier. Hebt u vragen, stel ze gerust. Hebt u specifieke oplossingen, dan kunt u ze hier aan anderen bekend maken.

Moderator: Carl

Plaats reactie
diederik
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 okt 2009, 10:40

roken D4006

Bericht door diederik »

Mijn Deutz D4006 start in de winter slecht en heeft nogal wat carterdruk. Ik heb een werkplaatshandboek voor de f3l912motor aangevraagd om zelf een revisie te doen. Ik heb nog een vraagje: Als de trekker een tijdje stattionnair staat te draaien en je geeft dan gas, dan rookt hij een tijdje blauwe rook. De trekker verbruikt nochtans geen of bijna niets van olie. Zou dit ook iets te maken kunnen hebben met slechte compressie of eerder aan de inspuiting van de brandstof?
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: roken D4006

Bericht door Carl »

Carterverlies, slecht starten, roken op ralenti en bij het gas geven, ... het zijn allemaal tekenen van compressieverlies, olieverbruik en onvoldoende verbranding.
Blauw roken na een tijdje ralenti is deels niet echt te vermijden, maar wijst er toch op dat er smeerolie achterblijft in de verbrandingsruimte. Bij het gas geven, en dus sterkere verbranding in de cilinder, brandt deze olie in eerste instantie op, en geeft dan de blauwachtige rook. Meestal gaat dit nog in combinatie met wit-achtige rook, wat wijst op verbranding bij te lage temperatuur. Ik denk dat je er goed aan zult doen om chemisen, zuigers en segmenten te vervangen. Het hangt ervan af of de motor zeer veel uren heeft, en of hij goed werd gerodeerd, maar misschien kan je de chemisen herroderen, en volstaat het om dan enkel de segmenten te vervangen. Je kan je daarvoor wellicht het best wenden tot Piet DEMAREZ in Pittem; hij is geboren tussen de Deutz-motoren, en kent ze van binnen en buiten.
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
SFVke
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:46
Locatie: Poelkapelle

Re: roken D4006

Bericht door SFVke »

Dag Diederik,

Ik heb van mijn Güldner de chemisen en de pistons samen vernieuwd daar deze in set merkelijk goedkoper waren . Normaal kan je zeggen als je boven de 5000 uur zit je al heel goed geboerd hebt (meestal is de boite eerder versleten dan de motor). Op de site www.deutz-tractoren.de kan je heel veel terug vinden van alles wat met Deutz te maken heeft. Een luchtgekoelde Deutz motor moet echt in gang springen ook al vriest het -20°.

groeten,

Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
diederik
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 okt 2009, 10:40

Re: roken D4006

Bericht door diederik »

Bedankt Wesley & Carl.

Werkplaatsboek van f3l912 is nog niet binnen... . Zal dit eerst eens goed bekijken en zal er dan eens invliegen. Ik heb ook gemerkt dat ik een volledige set dichtingen+ een zuigerset kan aanschaffen bij KRAMP (Deverol).

Groeten,
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: roken D4006

Bericht door Tim »

Hallo Diederik,

Bent u van niet ver uit de buurt?
Deverol is maar 10km van mijn deur, ik ga er ook altijd als ik wat nodig heb (lagers, dichtingen,..)

mvg, Tim
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
diederik
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 okt 2009, 10:40

Re: roken D4006

Bericht door diederik »

Hallo Tim,

Ik ben van Hertsberge (tegen Wingene).
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: roken D4006

Bericht door Carl »

Diederik,

Je kan gerust eens om inlichtingen vragen bij Paul Vanneste in Hertzberge, desnoods met mijn complementen. Paul heeft jaren lang in Deutz gedaan, en kent ze op zijn duim.
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
Plaats reactie