Semal

Vertel hier alles over wat u bezig houdt in uw atelier. Hebt u vragen, stel ze gerust. Hebt u specifieke oplossingen, dan kunt u ze hier aan anderen bekend maken.

Moderator: Carl

SFVke
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:46
Locatie: Poelkapelle

Semal

Bericht door SFVke »

Dag iedereen,

Tijdens het verlof ben ik op een van mijn uitstapjes een Semal compressor tegengekomen. Het ding zit los, maakt druk als je er met de hand aan draait dus vlug mee naar huis genomen. Ik heb hem al opengedaan en er stond wat water in en heb de pistons droog geblazen en terug gemonteerd. Ik vermoed dat de originele kleur rood was ipv grijs.

Nu heb ik enkele kleine vraagjes:
-hoeveel l/min heeft hij
-hoeveel toeren mag hij draaien
-hoeveel pk heeft de motor nodig om de compressor te laten draaien
De compressor is een 2 cilinder en boring en slag zijn 90mm.

groeten,

Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
simar
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:57

Re: Semal

Bericht door simar »

Hallo Wesley :

Op die vraag kan men een theoretisch en een praktisch antwoord geven !!

Het theoretische kan komen van de aktieve ; dus niet gepensioneerde ; Ing. of Ir. 's.
Het praktische door te vergelijken met andere dergelijke compressoren.
Persoonlijk denk ik det het nogal een "zware" elektrische ?? motor zal moeten zijn
gezien die 2 maal diameter 90??
Toerental : Ongeveer 200 (en minder ?) tr/min. Is de originele V riemschijf er niet bij ??

Dit zou U veel kunnen helpen in verband met het toerental en via het type V-riem en het
aantal riemen voor het benodigde vermogen.

Etienne.
SFVke
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:46
Locatie: Poelkapelle

Re: Semal

Bericht door SFVke »

Dag Etienne,

De diameter van de poulie is 330 mm en is met 3 riemen. De bovenkant van de groef is 15 mm en de onderkant 8 mm. Nu heb ik zitten denken: als ik het volume van de cilinders bereken weet ik hoeveel lucht hij aanzuigt per toer, als we er van uitgaan dat hij 200 tr mag draaien weten we het volume dat hij aanzuigt. Hier in mijn boekje van de Clippeleer staat er hoe je het vermogen kan berekenen van een piston en het luchtverbruik. Als werken bij een max druk van 11 bar denk ik van alles te kunnen uitrekenen weliswaar zonder rekening te houden met de vochtigheid en temperatuur van de lucht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

groeten,

Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
simar
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:57

Re: Semal

Bericht door simar »

Hallo Wesley :

Een paar bedenkingen:
Ik zie duidelijk op de foto's dat het een ééntrapscompresser is ; dus 11 bar is te hoog gegrepen.
Bovenkant groef is 15 ...... Het gaat dus tss een SPA of SPB riemprofiel.
Volgens norm is de bovenste groefbreedte voor SPA ;12,7 en SPB ; 16,3
(Buiten) diameter v/d riemschijf 330..... Indien het een genormde riemschijf zou zijn zou het eerder een SPB type zijn
want de genormde SPA schijven hebben een maximale (steek)diameter van 250.

Persoonlijk denk ik dat het eerder 3 SPB riemen waren (genormde schijf heeft een (steek)diameter van 315)
Kleinste genormde steekdiameter bij de SPB riemen is 140

Kernvraag is natuurlijk: Was die V-riemoverbrenging volgens de normen ?? (i.v.m. diameters 140 en 315)

Etienne.
SFVke
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:46
Locatie: Poelkapelle

Re: Semal

Bericht door SFVke »

Dag Etienne,

Ik heb er geen idee van of de riemschijf volgens de normen is. Ik ben al beginnen rekenen en ik kom uit op een aangezogen debiet van 612l/min bij 200tr en een gevraagd vermogen van 8068 watt of 10,34 pk bij 8 bar.


groeten,

wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
simar
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:57

Re: Semal

Bericht door simar »

Hallo Wesley :

10 Pk. verwondert mij niet met die 2 zuigers diameter 90 en 200 tr./min.

Toerental verlagen ; vermogen zal drastisch verminderen (Vb. 100 tr./min)
Probleem zal dan worden:
--Een niet genormde (een die men kan aankopen) V- polie op de motor
--Gebruik v/e traaglopende motor (750 tr./ min i.p.v. 1500 tr./ min)

Eens een SPA riem inleggen en kijken of deze zou gaan. De genormde V- riemschijven
van de SPA riemen zijn kleiner (vanaf 90 - 100 - 112 ......)

Etienne.
SFVke
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:46
Locatie: Poelkapelle

Re: Semal

Bericht door SFVke »

Dag Etienne,

Ik ben er nog niet aan uit welke motor ik er ga opzetten: een elektrische van 750 tr of een stationaire diesel. In het geval van de elektrische word het met ster- driehoekschakeling of sofstart.

groeten,

Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Semal

Bericht door Tim »

Hoi wesley,

Dat ziet er schoon gerief uit om op mijne zetor te zetten ;)
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
simar
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:57

Re: Semal

Bericht door simar »

Hallo Wesley :

Het ware mooi ; Een Hatz (12 Pk.) (gering verbruik!!) met een koppeling; ofwel met een drukontlasting op de compressor.
Alles op een wagentje; of op de hef van die smalspoor; en gereed om te zandstralen !!!!!

Etienne.
SFVke
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:46
Locatie: Poelkapelle

Re: Semal

Bericht door SFVke »

Dag Tim,

Ik ben vandaag naar Weelde geweest: precies een Zetor club! Ik heb daar enkele super 50 gezien wel allemaal in het rood en met een ferme drukketel.
@ Etienne: Ik ben ook in die richting aan het denken. Er zit een drukontlasting op de compressor. Welke motor het zal worden weet ik nog niet, het zal eens zijn als ik er een tegen kom of als ik eens tijd heb want de Güldner en de 302 moeten eerst in orde daarna de 201E, de Hanomag en nog een Wallcot draaibank met bronzen bussen.

groeten,

Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
Plaats reactie