John Deere Lanz500

Vertel hier alles over wat u bezig houdt in uw atelier. Hebt u vragen, stel ze gerust. Hebt u specifieke oplossingen, dan kunt u ze hier aan anderen bekend maken.

Moderator: Carl

Plaats reactie
Vannieuwenhove
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jan 2009, 17:55

John Deere Lanz500

Bericht door Vannieuwenhove »

Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een John Deere Lanz 500.Bouwjaar 1961, Fahrgestell nr. : 101933.Ik heb die van een nonkel gekregen. Die heeft de traktor jaren geleden gekocht met nieuwe banden ,maar met een slechte motor.Hij heeft de motor toen vervangen door een Perkins motor,een 4-cilinder van uit een kamionette.Hij heeft het chassis en de kapot moeten verlengen en niets is nog origineel,behalve de versnellingsbak en de achterbrug.Nu zou ik deze terug origineel willen maken.Kan iemand mij zeggen welke motor ik daar kan inplaatsen,zodanig dat ik het chassis en de kapot terug op de normale lengte kan maken.Ik heb aan Luc van Sinay gevraagd of deze geen occassiemotor had of weet staan en die heeft mij verteld dat ik die nog nergens ga vinden.Deze originele john deere motoren waren immers niet goed.Kan iemand mij verder helpen om deze lanz 500 in orde te plaatsen.Alvast welbedankt bij voorbaat en vele traktorgroetjes...
oldtimerke
Berichten: 97
Lid geworden op: 29 jan 2009, 12:46

Re: John Deere Lanz500

Bericht door oldtimerke »

Beste,

Ik ga eens navragen bij een paar dealers of er eventueel nog iets te vinden is. Kunt u eventueel geen motor uit een 510 of een 520 gebruiken? Naar het schijnt zijn deze motoren zo goed als identiek.
Vannieuwenhove
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jan 2009, 17:55

Re: John Deere Lanz500

Bericht door Vannieuwenhove »

Hello Oldtimerke,
Allereerst welbedankt voor de interesse in mijn probleem.Ik kan zeker een motor van een 510 of 520 gebruiken, als deze past,maar waar kan ik deze vinden?
stefaan
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 nov 2009, 19:35

Re: John Deere Lanz500

Bericht door stefaan »

hallo,
ik heb net een jd lanz 500 van 1960 gerestaureerd.
Daar zit een 4 cilinder john deere motor van amerikaanse makelij in.
Een motor van een 510(3 cil) of 710(4cil) past in principe niet omdat ze volledig anders gebouwd zijn, ze zijn zelfdragend (motor, koppeling en transmissie hangen vast aan elkaar) in een 500 ligt de motor op silentblocks in een chassis en verbonden met een cardanasnaar transmissie.Goede Motoren zijn wel zeldzaam aan het worden, de meeste zijn stukgevroren(ik heb er zo 2 liggen),nieuwe oderdelen zoals zuigervelen en lagerschalen zijn nog te verkrijgen bij john deere, deze motoren werden ook ingebouwd in de industrie trekkers 1010 (rups of graaflaadkombinaties), in nederland kan je dat nog wel eens tegenkomen.
Er staat ook nog een 500 bij Lampaert (Weideman) te reninge.

Om je 500 terug origineel te maken zal er zeer veel werk aan zijn,veel geduld nodig en een mooi kostenplaatje, maar ja, 't is toch een mooie hobby!

Veel succes,
Stefaan
Plaats reactie