Deutz D40L

Wilt u uw passie voor oude tractoren en de restauratie ervan met ons delen, plaats dan hier uw verhaal en uw foto's voor eenieders plezier. Vertel ons alles over uw nieuwste aanwinsten of verkondig in geuren en kleuren je restauratieverslag.

Moderator: Carl

SFVke
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:46
Locatie: Poelkapelle

Re: Deutz D40L

Bericht door SFVke »

Dag Laurens,

Veel verschil is er niet tussen een bak van een D40L en een 4005, het grootste deel van de tandwielen en lagers zijn hetzelfde enkel sommige assen zijn korter bij een 05 serie.

groeten,

Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Deutz D40L

Bericht door Allis-Chalmerske »

Hallo,

Groot nieuws!!! Na meer dan 3 maanden wachten heb ik de nieuwe as + tandwiel binnen voor de D40 :D

Je kan duidelijk zien hoe erg de oude as is afgelopen t.o.v. de nieuwe. In het tandwiel is een bus geperst uit zelfsmerend brons, die daarna op maat is gemaakt van de nieuwe as. Normaal moet dat nu gedaan zijn met uit de groep-versnelling te springen.

Afbeelding

Afbeelding

Het is nu wel stom dat ik het niet kan testen voordat de Deutz weer terug helemaal opgebouwd is.

mvg,

Laurens
Allis-Chalmers FD3 '63
SFVke
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:46
Locatie: Poelkapelle

Re: Deutz D40L

Bericht door SFVke »

Dag Laurens,

Ziet er een stuk beter uit dan de oude as. Wel opletten welke soort olie je gebruikt in de boite. Je hebt nl SAE 90 GL3 en SAE 90 GL4. Als ik het goed heb mag je de GL4 niet gebruiken omdat die het brons aantast door additieven in de olie.

groeten,

Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Deutz D40L

Bericht door Allis-Chalmerske »

Daar moet ik dan zeker opletten als ik nieuwe olie ga halen. Weer al iets bijgeleerd :D

Morgen ga ik het monteren, dan kan de boite terug dicht. Ben zelf wel nieuwsgierig naar het resultaat, hopelijk springt die dan niet meer uit versnelling.

groeten,

Laurens
Allis-Chalmers FD3 '63
stompkopfan
Berichten: 203
Lid geworden op: 20 jan 2010, 18:05
Locatie: Brakel

Re: Deutz D40L

Bericht door stompkopfan »

haalo laurens
ja zeker opletten welke olie je aanschaft normaal als je er een boekje van hebt staat het er in welke olie er in moet bij mijn deutz staat er sae 90 maar ook niet meer :mrgreen:
jeroen
DEUTZ-Schlepper sind vielseitig verwendbar und durch Luftkühlung ausgezeichnet!
Wer klug ist, wer gut rechnen kann, der schafft sich einen GÜLDNER an!
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: Deutz D40L

Bericht door Carl »

Het zijn de EP-additieven (EP = Extreme Pressure) die schadelijk kunnen zijn voor 'gele' metalen zoals brons en koper, en eventueel ook problemen kunnen geven met lamelle-schijven en natte remschijven.
Enkel GL1 bevat geen EP additieven. GL2 en GL3 bevatten er zeer weinig. GL4 bevat er al iets meer, maar moet vrijwel overal gebruikt worden wanneer de pignon attaque van de differentieel niet in het center draait van het differentieel (dus erboven of eronder).
GL5 bevat al véél EP-additieven, en is meestal niet geschikt voor oldtimers. GL-6 is een échte EP-olie, met overwegend EP-additieven, en dus zeker niet aangewezen voor ouderwetse boîten. Idem voor synthetische transmissie-olies. Te duur, en bovendien ook niet geschikt.

GL4 is tegenwoordig de meest gebruikte olie, maar vraag in ieder geval aan de leverancier of de EP-componenten brons en koper aantasten. Dat hangt af van merk tot merk; als je twijfelt, gebruik dan GL3, maar niet als de pignon attaque boven of onder het center van het differentieel zit (want beduidend meer wrijving omdat de tandvlakken glijden tijdens het draaien, en als de olie niet 'sterk' genoeg is (lees: onvoldoende EP), draaien en glijden die tanden ijzer op ijzer !)
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Deutz D40L

Bericht door Tim »

Ik heb het ook zo gehoord, GL5 zeker niet gebruiken in boiten en achterbruggen van oude tractoren.
Voor mijn MAN ben ik ook speciaal op zoek gegaan naar 80w90 GL4.
Je moet al goed oppassen want de meeste smeren je gewoon GL5 olie aan.
Dus kijk maar eens goed naar de eigenschappen van de olie die je in huis haalt.

Tim
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
SFVke
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:46
Locatie: Poelkapelle

Re: Deutz D40L

Bericht door SFVke »

Dag iedereen,

Mijn oom heeft het mogen ondervinden van zijn Deutz: had alle bronzen bussen vernieuwd, verkeerde olie erin (GL 4) en had enkele maanden later terug prijs. Hij mocht de bussen terug vernieuwen en andere olie halen.

groeten,

Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
simar
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:57

Re: Deutz D40L

Bericht door simar »

Hallo :

Bedankt Carl voor de deskundige uitleg over de EP - additieven.
Op het Simar - Forum (http://motoculteur-simar.fr) is men er (toevallig) de laatste tijd ook over bezig (over GL2 - GL4)

Daar er in de boite van iedere Simar een bronzen wormwiel zit ; is dit natuurlijk van groot belang.

Etienne.
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Deutz D40L

Bericht door Allis-Chalmerske »

Maar als je nu een "modernere" versnellingsbak hebt met synchromesh-ringen erin. Wordt dat dan ook niet aangetast door de verkeerde olie erin te doen?

Om aan de juiste olie te geraken is geen enkel probleem, daar waar ik m'n olie en filters haal, kennen ze er alles van. Ik ben er een paar weken terug nog geweest voor olie voor m'n samurai, uit z'n hoofd wist die man welk type olie erop moest, de hoeveelheid, de filter en het maximaal aantal kilometers. Zelfs is die ook in het bezit van oldtimer tractoren, en heeft heel veel kennis over olieën. Ik ben er zeker van dat die mij de juiste olie aan de hand kan doen.

Gisteren heb ik het tandwiel met de nieuwe as gemonteerd, alles past perfect, nu kan ik verder met de rest van de stukken. Ik ben bezig met een lijst van onderdelen te maken die ik moet gaan bestellen.

Het gaat een lang winterprojectje worden, maar dan is die daarna ook weer klaar om naar shows te rijden.

mvg,

Laurens
Allis-Chalmers FD3 '63
Plaats reactie