Pieter Lapeire ?????

Moderator: Carl

simar
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:57

Pieter Lapeire ?????

Bericht door simar »

Hallo :

Is dat Pieter die we zien op een trekker achter het "gordijn" v/d voorpagina v/h OTC forum ??

En ........ met welke trekker ?? ... nieuwste aanwinst ?? ... gerestaureerd ?? .... het decor is nogal Frans ?? ...

Etienne.
guido
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 feb 2009, 16:21

Re: Pieter Lapeire ?????

Bericht door guido »

Etienne,

Inderdaad dat dat is Pieter met een van zijn laatste aanwinsten,een Rumely oil pull van 1928.
Eind aug heeft hij ermee geploegd,op fete de la moisson a l'Abbaye de bonne espérance ,dit is in de streek van Binche.
De restauratie was niet gemakkelijk,maar hij zou dat beter zelf eens uitleggen.

mvg Guido
simar
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:57

Re: Pieter Lapeire ?????

Bericht door simar »

Hallo :

Dergelijke " tuigen " gaan mijn pet en budget te boven ..........

Ik hou het bij tweewieltrekkers van één bepaalde (Zwitserse) constructeur......
Volgende week ga ik het 33° exemplaar ophalen (700 Km. heen en terug !!!)
Men spreekt v/e virus ....... of is het een beetje gek zijn ........
Ik sta wel op achterstand op restauratiegebied ......

Etienne.
SFVke
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:46
Locatie: Poelkapelle

Re: Pieter Lapeire ?????

Bericht door SFVke »

Dag Etienne,

Welk type is het?

groeten,

Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
simar
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:57

Re: Pieter Lapeire ?????

Bericht door simar »

Hallo Wesley :

Het is de Rolls v/d Simars ..... Een 66DDZ met Hatz E785 één cylinder, 4 takt,luchtgekoelde diesel ; 12 Pk.
4 versnellingen vooruit en 4 achteruit. Differentieel blokkering

Momenteel ben ik een 66DDH aan het restaureren. De vork om vooruit en achteruit te schakelen in de boite is gebroken en
ligt langs onder in de boite met als gevolg dat alles is geblokkeerd. Motor draait wel.
Het DDH type heeft een Hatz E89 FL één cylinder, 4takt, luchtgekoelde diesel, ook 12 Pk.
Van het 66DDH type zijn er 210 en van het 66DDZ type zijn er maar 43 expl. geconstrueerd geweest.
Het schijnt dat de 66DDZ te duur was en daarom niet verkocht ( 7000 Zwitserse Frank in 1968 !!)
En ... bij die 66DDZ is er een unique V- ploeg bij ; Simar constructie ; uitgenomen de ploegscharen ; die zijn van Melotte !!!

Etienne.
guido
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 feb 2009, 16:21

Re: Pieter Lapeire ?????

Bericht door guido »

Dag Etienne,

Die Melotte scharen zijn toch niet origineel zeker? Die zijn er zeker later op gezet.
Hoe vindt je zulke zeldzame exemplaren,op het internet? of ruik je dat?
Wat is er zo speciaal aan die ploeg? kan geen foto plaatsen op het forum?

mvg Guido
SFVke
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:46
Locatie: Poelkapelle

Re: Pieter Lapeire ?????

Bericht door SFVke »

Dag iedereen,

Ik denk dat Etienne een zesde zintuig heeft voor Simars.

groeten,

Wesley
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt.
Praktijk is wanneer alles werkt maar je weet niet waarom.
Vaak gaan deze samen: niets werkt en niemand weet waarom.
simar
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:57

Re: Pieter Lapeire ?????

Bericht door simar »

Hallo :

Bij alle door Simar geconstrueerde V - en 180° ploegen zijn de ploegscharen en riesters van Melotte.

Enkele weken terug, zijn 2 (Franse) Simar forumleden op bezoek geweest bij M. Dufour (junior). Dit is de zoon v/d stichter
van Simar, maar die man is nu ook al meer dan tachtig. Men had een ganse reeks vragen mee en één van die vragen was in
verband met de ploeg.
M. Dufour heeft bevestigd dat de scharen + riesters van Melotte kwamen, omdat dit specialisten werk is.
Persoonlijk heb ik bij verschillende van mijn V-ploegen (en ik heb er wel 7 -8 ) op de achterzijde v/d riesters de ovalen "stempel"
van Melotte gezien.
De nog af te halen ploeg is groter en heeft en ietwat andere vorm dan de gewone V-ploeg van Simar (foto volgt !!)
Niemand v/h Simar-forum heeft een dergelijke ploeg ; dus een unicum..........

Etienne.
guido
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 feb 2009, 16:21

Re: Pieter Lapeire ?????

Bericht door guido »

Hallo,

Het was een grote eer om risters te mogen leveren aan zwitsers kwaliteitsmerk als Simar.
Charrue Melotte was ook niet van de minste,de produktie in Gemboux begon in 1891.
In 1920 werkten er 1200 mensen,en ze openden een nieuwe vesting in Frankrijk net over de grens in Givet voor de taksen te onduiken.
Ze waren blijkbaar van de eersten die risters maakten in triplexstaal,de eerste laag hard en glad en de twee andere lagen zachter.
Bij de andere ploegen plakte de zware klei aan de risters en bij Melotte niet.
Bij mij thuis kochten we in 1961 ook een Melotte tweeschaar,na 4jaar werd hij reeds vervangen door een steeno tweeschaar,mijn vader vond dat beter.
In 1976 is de produktie van Melotte ploegen gestopt.Steeno is nu de grootste belgische ploegenfabrikant.
mvg Guido
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: Pieter Lapeire ?????

Bericht door Carl »

In afwachting dat Pieter zelf wat uitleg komt geven, hier alvast dit:
Afbeelding
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
Plaats reactie