Hatz E85 stationair motor

Hier verwachten we alle bijzonderheden over uw oude motoren allerlei, hun specifieke kenmerken en hun toepassingen.

Moderator: Carl

Plaats reactie
Sparrow23
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 nov 2015, 17:28

Hatz E85 stationair motor

Bericht door Sparrow23 »

Hoi, mijn naam is Bart en ik heb een Hatz E85 stationaire dieselmotor gekocht.
Althans, dat is wat het typeplaatje zegt.

Dit zijn de gegevens die erop staan
type: HATZ E85
inhoud: 563cm³
motornr: 957945
bouwjaar: 1957
max toerental 2000 t/min
pk: 8

Ik heb al wel gemerkt dat hij er iets anders uitziet dan andere diesels van het type E85.
Met name de 'klauw' waar je de zwengel op moet zetten en de brandstofpomp. Toch lijken het wel allemaal originele stukken. Ik zal er ook wat foto's proberen bij te plaatsen. De bestanden zijn alleen precies te groot, hoe moet ik dit doen?

Ik heb de leidingen allemaal doorgespoeld, de brandstofpomp uiteen gehaald en gekuist. Er komt al diesel uit als ik het handpompje gebruik en ook als de krukas wordt rondgedraaid.
De injector heb ik ook uiteen gehaald en gekuist. Nadien heb ik hem terug ineen gezet en na wat te spelen met de slaglengte van de dieselpomp komt ook hier iets uit. Ik weet alleen hoe goed hij verstuift. kan je met het blote oog zien of dit in orde is? De injector is een Bosch KCA17SD3/13.
Ik heb nog wel een tweedehands injector kunnen vinden die ik volgende week ook ga uitproberen. Of de pomp voldoende druk geeft weet ik ook niet meteen. Ik vind ook niet direct een andere pomp om te vergelijken. Als ik online een pomp zoek voor een E85, kom ik op andere modellen uit die helemaal niet passen.

Kan iemand mij daarom ook bevestigen dat dit wel degelijk een Hatz E85 is?

De motor zelf start echter nog niet... Hij start normaal met startlonten. Maar ik heb het idee dat de verstuiver recht op de startlont blaast, waardoor de startlont niet ontbrandt. Een andere mogelijkheid is, door de langere slag van de pomp dat de motor nu teveel diesel krijgt en verzuipt. Als de gashendel helemaal toe staat, mag er dan niks uitkomen? Of toch nog een klein beetje zodat hij nog stationair blijft lopen.
Ook ontdekte ik dat het aanzwengelen van de pomp steeds makkelijker gaat. Komt dit door de extra smering van de onverbrande diesel? of komen de onverbrande lonten vast te zitten tussen de kleppen, waardoor de compressie weg valt?
Groetjes Bart
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: Hatz E85 stationair motor

Bericht door Carl »

Hallo Bart,

Om te controleren of je injector goed verneveld, en bij welke druk, doe je best beroep op daarvoor speciaal gemaakte handpompjes. Deze zijn voorzien van een manometer, zodat je de druk of je injector meteen ook kan afstellen. Het spuitbeeld hangt af van het type verstuiver: er bestaan 1-gats verstuivers, maar ook verstuivers met meerdere gaten.
Zo'n pompje kan je met wat geluk wel vinden bij een wat oudere garage, misschien zelfs bij een of andere loonwerker. Het is essentieel om een goed beeld te krijgen van je verstuiver, of anders ga je ermee naar een diesel-specialist (Vandenabeele, Gilles Ide, ...); zij zijn het best geplaatst om je te helpen.

Spelen met de slaglengte van je injectiepomp vind ik niet onmiddellijk een goede zaak; je moet in ieder geval zien dat je de motor steeds kan stil leggen, want als je de pomp niet naar nul krijgt, dan riskeer je dat hij over zijn toeren zal draaien zonder dat je nog kan ingrijpen. Weet zeker wat je aan het doen bent: de regelaar moet altijd in de mogelijkheid zijn om de brandstoftoevoer volledig af te sluiten, zo niet begeef je je op zéér gevaarlijk terrein...
Of je injectiepomp nog voldoende druk kan opbrengen, dat zal je pas weten wanneer je verstuiver correct is afgesteld qua openingsdruk (zie technische gegevens). Wanneer je bij een correct afgestelde openingsdruk ook nog een correct spuitbeeld krijgt, dan is je injectiepomp OK. (Je moet daarvoor de verstuiver los op de injectieleiding monteren, los uit de cilinderkop, zodat hij kan spuiten in de vrije natuur terwijl je met de hand de motor aanzwengelt). Weet dat een injectiepomp alléén maar brandstof levert; de druk waarmee ze wordt ingespoten in de verbrandingskamer is UITSLUITEND afhankelijk van de instelling van de verstuiver, die pas open gaat eenmaal de openingsdruk wordt bereikt.

Om foto's te plaatsen, zie 2de rubriek in het openingsblad van dit forum: "Hoe afbeeldingen plaatsen op dit forum?" en ga naar http://www.tinypic.com. Veelal zal je uw foto's moeten verkleinen om ze doorgestuurd te krijgen, en die mogelijkheid wordt u geboden voor u ze doorstuurt.
Na het invullen van een code tegen spam, krijg je een nieuw blad, en daar kopieer je integraal de derde (denk ik toch) lijn, bedoeld voor het gebruik in een forum. De regel begint met "[ img ]" en eindigt met "[ /img ]" en daartussen wat tekst met letters en cijfers. Je kopieert de volledige regel, inclusief de grote haken, en je plakt die tussen je tekst die je aan het schrijven bent hier op het forum. Veel succes.
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
Sparrow23
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 nov 2015, 17:28

Re: Hatz E85 stationair motor

Bericht door Sparrow23 »

Hoi,

Ik heb ondertussen een gereviseerde verstuiver kunnen plaatsen. Ook heb ik de slaglengte van de injectiepomp tuerg op de originele afstelling gezet. Ik krijg nu een mooiere verstuiving dan met de verstuiver die er eerst opzat. dus dat is al een pluspunt. Alleen vermoed ik dat ik te weinig compressie heb. Ik kan de zwengel redelijk gemakkelijk ronddraaien zonder de decompressiehendel te gebruiken.
De startlonten ontbranden ook niet vanzelf wat volgens mij ook wijst op te weinig compressie. Er hangt wel redelijk veel vuil aan de onderkant van de kleppen. ik denk dus dat er tussen de kleppen en de zitting ook vuil zit. Kan ik de kleppen er gemakkelijk uithalen, of is hiervoor speciaal gereedschap nodig? Ik heb hiervoor enkel aan 50cc brommers gewerkt welke poorten hebben, dus ik ken nog niet zoveel van kleppen.

hieronder staan enkele foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: Hatz E85 stationair motor

Bericht door Carl »

Kleppen uithalen is niet zo'n toer. Je moet wel de cilinderkop afnemen.
Plaats vervolgens de cilinderkop plat op je werktafel zodat de kleppen niet meer naar beneden kunnen. Druk vervolgens de veren naar beneden, met bijvoorbeeld een wringijzer voor draadkussens. Het gemakkelijkst is dat je dan iemand erbij hebt om de 2 halve maantjes eruit te halen (In de veronderstelling dat deze veel gebruikte manier ook bij deze Hatz van toepassing is) . Daarna kan je de veren loslaten, en vervolgens de kleppen eruit halen.
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Hatz E85 stationair motor

Bericht door Allis-Chalmerske »

ik zou je motor niet te snel open doen, er moet al iets heel ernstig mis zijn dat je totaal geen compressie meer hebt. En als je de culasse afneemt heb je ook een nieuwe koppakking nodig. Deze zijn nog wel te krijgen bij Hatz zelf. Op de fotos staat je compressie hendel naar omhoog? Voor de zekerheid, je weet dat die omlaag moet staan voor compressie te hebben? Dan zou ik eens kijken naar de zitting van de startlont houder, als deze niet goed afsluit is de comressie ook weg. Als dat niet helpt dan kun je nog proberen om de kleppen te stellen. Je moet de motor naar het bovenste dode punt draaien, op de compressieslag (wanneer beide kleppen dicht zijn), om dit te zien kun je best de inlaatklep volgen en als deze terug sluit draai je een stukje door tot je merkteken van BDP komt overeenkomt op de poelie of het vliegwiel (hangt af van je motor) dan staat je motor op zijn punt. Nu kun je met voelermaatjes de klepspeling controleren deze moet 0.05 tot 0.10mm zijn, ik zou zeker de uitlaatklep op 0.10mm zetten heeft die minder neiging om te verbranden. Kijk eens in de handleiding die ik je gestuurd heb naar afb.16 en afb.17 Hier is mooi aangegeven hoe je dit moet doen. Als er niks van het vorige werkt, dan zou ik de kop afnemen van de motor want dan heb je een erger probleem.

Mvg

Laurens
Allis-Chalmers FD3 '63
Sparrow23
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 nov 2015, 17:28

Re: Hatz E85 stationair motor

Bericht door Sparrow23 »

hoi,

Ik heb nog eens tijd gehad om verder te werken aan de motor. Ik heb de kleppen geschuurd. Een collega had grof en fijn schuurpoeder.
De compressie is nu al veel beter maar ik zag ook dat de inlaatklep een paar diepe krassen heeft.
De motor slaat even aan zolang de startlont brandt. Als de startlont op is, valt de motor terug uit.
Ik ben nu op zoek naar een nieuwe inlaatklep want de krassen zijn te diep en ik denk dat ik hierdoor nog wat compressie verlies.
IK vind echter niet meteen iets...
simar
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 jan 2009, 18:57

Re: Hatz E85 stationair motor

Bericht door simar »

Hallo:

( Explosie) tekeningen v/d Hatz E 85G; E 85FG en E 85FL zijn terug te vinden op de Simar-site: http://motoculteur-simar.fr
Rubriek: Machines; op de tabel (type) 66 aantikken; vervolgens 66 DDH en catalogue des pieces aantikken.

Etienne.
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: Hatz E85 stationair motor

Bericht door Carl »

Dank je wel, Etienne.

Hierbij de directe links naar de zaken waarnaar je verwijst; dat werkt een beetje vlotter.
Daarnaast ook nog een foto van de ontstekingslonten.


http://motoculteur-simar.fr/Documents/c ... hatz89.pdf

http://motoculteur-simar.fr/Documents/livhatz89.pdf

Afbeelding
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
Sparrow23
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 nov 2015, 17:28

Re: Hatz E85 stationair motor

Bericht door Sparrow23 »

Beste,

Ik dank jullie voor de hulp.
Ondertussen ben ik aan een nieuwe inlaatklep geraakt en hij start nu met behulp van de startlonten.

Groeten
Bart
Gebruikersavatar
Carl
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 jan 2009, 21:55
Locatie: Wevelgem
Contacteer:

Re: Hatz E85 stationair motor

Bericht door Carl »

Dat is goed nieuws !
Je kan een man uit zijn International Harvester halen,
maar International Harvester kan je niet uit die man halen.
Plaats reactie