Allis-Chalmers FD3

Wilt u uw passie voor oude tractoren en de restauratie ervan met ons delen, plaats dan hier uw verhaal en uw foto's voor eenieders plezier. Vertel ons alles over uw nieuwste aanwinsten of verkondig in geuren en kleuren je restauratieverslag.

Moderator: Carl

Deutz
Berichten: 241
Lid geworden op: 23 jun 2009, 08:46
Locatie: Langemark-Poelkapelle

Re: Allis-Chalmers FD3

Bericht door Deutz »

Hallo Tim,

Ik heb hetzelfde merk gebruikt, heel gemakkelijk te verwerken, maar waar heb je je verf gehaald, ik ben bij de mannen van automeka langs geweest en daar kwam het op 58,57e/l , mijn grondverf haal ik bij Pillaert in Vleteren, ze hebben daar enkel grondverf en jammer genoeg voor de afwerking enkel John Deere groen :( .
Mijn ervaring is om de prijzen goed te vergelijken want de duurste (autolak glasurit) kwam op 131e/l

mvg,
Wesley
Duits, Degelijk, Deutz
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Allis-Chalmers FD3

Bericht door Allis-Chalmerske »

ik heb ook al eens 'snel' een stukje gespoten zonder grondlak, wat achteraf geen goed idee was want de verf kwam gewoon los maar alle andere zaken die wel met grondlak gedaan zijn zijn nog altijd goed. Mijn verf kost 30eur/liter dat is nog niet de helft van autolak, dan mag het resultaat nog half zo goed zijn denk ik. En het blijft natuurlijk ook maar een tractor die mag gerust blinken maar in veel gevallen hebben ze er zo goed nog niet eens nieuw uitgezien.
Allis-Chalmers FD3 '63
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Allis-Chalmers FD3

Bericht door Tim »

Hallo Wesley,

dat is al een veel betere prijs!
maarja, ik had niet echt een RAL nummer, mijn carroserier had dat nagemaakt van een staal, en die mengt zelf zijn verf dusja..
als grondverf heb ik priomat gebruikt van spies & hecker. volgende keer denk ik van epoxy grondverf te gebruiken, daar hoor
ik wel veel goeie dingen over.

Tim
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Deutz
Berichten: 241
Lid geworden op: 23 jun 2009, 08:46
Locatie: Langemark-Poelkapelle

Re: Allis-Chalmers FD3

Bericht door Deutz »

Hallo Tim,

Ik heb vroeger nog met verf van Vibol gewerkt, je kan er mooi dik mee spuiten maar ik weet er geen prijs van. Persoonlijk denk ik dat ook het spuitpistool en de temperatuur ook al een grote rol speelt, ik ben nu aan mijn derde pistool en tweede compressor toe , ik spuit nu met 7bar ipv 2,5 en met 7 gaat het nu heel goed en vlug.

mvg,
Wesley
Duits, Degelijk, Deutz
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Allis-Chalmers FD3

Bericht door Tim »

Wesley,

hoe verslijt jij zo snel spuitpistolen en compressoren? :D
Ik doe het op 3.5-4 bar, zo iets dat lukt ook wel mooi. Oefening baart kunst hé
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Deutz
Berichten: 241
Lid geworden op: 23 jun 2009, 08:46
Locatie: Langemark-Poelkapelle

Re: Allis-Chalmers FD3

Bericht door Deutz »

hallo Tim,

Mijn eerste pistool en compressor kwamen van den aldi, werkt wel goed maar gaat niet lang mee als dat constant moet draaien.

mvg,
Wesley
Duits, Degelijk, Deutz
oldtimerke
Berichten: 97
Lid geworden op: 29 jan 2009, 12:46

Re: Allis-Chalmers FD3

Bericht door oldtimerke »

Vrienden,

Als 't over spuiten en verf gaat, ben k er ook altijd bij! Nee, ik denk dat het inderdaad belangrijk is om eerst het chassis volledig af te schuren (liefst eerst met afbijter, daarna met het staalborsteltje op de kleine slijpschijf),en hem dan goed te ontvetten (beste ervaring heb ik met cellulosethinner). Carrosseriedelen laat ik stralen als ze roestig zijn,anders niet want dan krijg je teveel vervorming in de plaat. Als je ze niet straalt,moet je schuren met een P80 of P120 tot je op de grondverf zit, tot op de plaat mag natuurlijk ook. Al mijn grondverf komt van BEVEPE in Brugge, dit is een eencomponentenverf die je nadien nog kunt schuren (niet belangrijk voor de carrosseriedelen, maar wel als je nog een paar zichtbare stukken van 't chassis wil schuren). Ik laat wel altijd mijn velgen stralen. Mijn carrosseriedelen zet ik zelf in orde, maar zonder dikke lagen plamuur. Delen, die ik nieuw kan krijgen, koop ik ook nieuw, vaak kost het veel minder dan urenlang aan oude plaat te knutselen en dan nog maar een half resultaat te hebben. Na de grondlaag leg ik op de carrosseriedelen nog een laagje spuitplamuur, dat ik dan droog schuur met een 320. Nat schuren heeft me in het verleden nare ervaringen opgeleverd: je schuurt even door de grondlaag en hupsakee, water in de plamuur en nadat de verf droog geworden is, komt het water er in blaasjes uit. Mijn lak is een tweecomponentenverf van een groothandel in Moeskroen, met een verhouding van 4 op 1 en maximaal 10 % verdunner (gebruik ik eigenlijk niet, ik gebruik wat meer verharder). De kostprijs is 20 euro per liter, ze maken er alle RAL-kleuren, hebben de kleuren van alle merken tractoren in huis en maken ook verf op basis van een staal op eender welke ondergrond. Echt aan te bevelen,soepele, handige verf die een uitstekende glans geeft, ook na vele jaren. Ik spuit eerst een dunne kleeflaag, voor de hechting, laat die wat drogen (een vijf à tien minuten,afhankelijk van de temperatuur), leg dan een dikkere laag en ga er dan nog eens op met een dunne laag. Afwerken doe ik met twee laagjes vernis, die vermijden dat je na een paar jaar vlekken krijgt,zoals Carl zegt. Lak spuit ik op 4,5 bar,vernis op 6 bar. Oppassen voor lekken, liever een keer meer, maar dunner. Zeker nooit terugkeren, waardoor je dikker zou spuiten en risico loopt op lekken.
oldtimerke
Berichten: 97
Lid geworden op: 29 jan 2009, 12:46

Re: Allis-Chalmers FD3

Bericht door oldtimerke »

Ik ga dit jaar een kleine spuitcabine met vloerroosters,afzuiging en verwarming bouwen, echt om stof te vermijden.'t Is echt jammer als je, nadat je goed spuitwerk geleverd hebt, stof naar beneden ziet dwarrelen of een vlieg je werk ziet verknallen. Ik ga sandwichpanelen halen, een aangepaste ventilator inbouwen, een oude chauffageketel en radiatoren erin plaatsen en vloerroosters leggen, die vol water zullen staan. Groot zal 't niet zijn, ik denk 5 op 4, enkel voor mijn carrosseriedelen. Als je kan opwarmen tot ongeveer 50 graden zal de verf nog veel mooier inbakken. Wie heeft er hiermee ervaring?
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 567
Lid geworden op: 28 jan 2009, 20:54
Locatie: Dentergem
Contacteer:

Re: Allis-Chalmers FD3

Bericht door Tim »

Dat is een zeer mooi idee van die spuitcabine, deze zal zeker goed van pas komen.
Maak maar dat je lichten genoeg hebt, beter 5 teveel dan 1 te weinig ;)
Als ik wat kleine stukken moet spuiten doe ik het gewoon buiten, echt handig is dat niet.
In de zomer is het wel warm genoeg maar dan heb je last van stomme vliegen en
als het een beetje waait gaat het ook al niet meer zo gemakkelijk, enz...

Nieuw plaatwerk kopen is zeker wel handig, maar is dat dan ook even goede kwaliteit zoals origineel?
En als je niks vind in namaak, moet je je toch behelpen met lassen en prutsen, en met veel plamuur..
M-A-N Ackerdiesel Überlegen durch 4-rad-antrieb ........... Zetor 50 Super, vše co potřebujete. ...........
Gebruikersavatar
Allis-Chalmerske
Berichten: 304
Lid geworden op: 07 mei 2009, 18:09

Re: Allis-Chalmers FD3

Bericht door Allis-Chalmerske »

we kunnen nog een hele hoop leren over spuiten van mekaar zo te zien.

@oldtimerke: ik ben nu bezig met het oranje en dat spuit heel lastig het is 2 componenten lak van Tikkurila met de verhouding 5:1 als ik een heel dun laagje spuit (je moet er echt een heel dun laagje opzetten) heeft het nog de neiging om lopers te vormen, zou het ook gaan om er alleenmaar harder bij te doen? Ik heb ooit m'n broer z'n fiets met een oranje spuitbus gedaan en die verf spuitte ook niet goed, dus dacht ik dat het misschien ligt het aan de samenstelling van de kleur?

meestal als ik spuit is het gewoon in het werkhuis maar dan maken we de muren en de vloer nat. we zetten dan ook aan de compressor een waterafscheider met drukregelaar want er wilt nogal wel eens wat water in de tank zetten (zeker bij warm weer heb je er last van). Ik heb ook een oude kader van een feestten waar ik niet-pluisende doeken over hang, om stof te vermijden.
Laatst gewijzigd door Allis-Chalmerske op 11 feb 2010, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Allis-Chalmers FD3 '63
Plaats reactie